INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Antoni Frączkiewicz  

 
 
brak danych - 1741-06-09
 
Biogram został opublikowany w latach 1948-1958 w VII tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Frączkiewicz Antoni (zm. 1741), snycerz, czynny w Małopolsce w pierwszej połowie w. XVIII. W r. 1720 wykonał drewnianą, przyozdobioną rzeźbionymi i złoconymi aniołami ambonę do kościoła św. Anny w Krakowie, następnie, w ll. 1726–30 pracował dla kolegiaty (dziś katedry) w Kielcach: w r. 1726 wykonał ołtarze św. Józefa i św. Jana Ewangelisty, w r. 1728 ołtarz główny, w którym pomieszczono Wniebowzięcie Szymona Czechowicza, namalowane w Rzymie rok przedtem, wreszcie w r. 1730 ołtarze N. P. Marii Różańcowej i Chrystusa Ukrzyżowanego. W ołtarzach tych widzimy szereg posągów rzeźbionych z drzewa i złoconych. Najwyżej spośród nich stoją dwa anioły po bokach ołtarza głównego, wzorowane na stiukowych aniołach Baltazara Fontany w ołtarzu św. Jana Chrzciciela w kościele św. Anny w Krakowie, ale bardziej afektowane, bardziej nastrzępione w sylwetach i silniej łukowo wygięte niż ich włoskie, o lat trzydzieści starsze pierwowzory. Fontana nie ten jedyny raz był źródłem natchnień F-cza: figury śś. Weroniki i Longina w ołtarzu Chrystusa Ukrzyżowanego w Kielcach są wzorowane na Fontanowskich figurach tychże świętych w ołtarzu Adoracji Krzyża w krakowskim kościele akademickim, a figury śś. Joachima i Anny w ołtarzu Matki Boskiej Różańcowej w Kielcach – na figurach rodziców Marii na filarach przy kaplicy Wniebowzięcia N. P. Marii w kościele krakowskim. W ll. 1733–6 otrzymał F. od ks. Floriana Lachowicza, profesora U. J. i prokuratora fabryki kościoła św. Anny w Krakowie, wynagrodzenie za szafy do archiwum kościelnego. Na podstawie analizy stylistycznej i biorąc pod uwagę fakt, że prawo patronatu w kościele w Zielonkach koło Krakowa należy do Uniwersytetu Krakowskiego, należy F-wi przypisać drewniane i polichromowane figury śś. Joachima i Anny, stojące na bramkach wiodących poza główny ołtarz kościoła w Zielonkach. Postać św. Anny znów nawiązuje wyraźnie do jej postaci w kościele krakowskim, natomiast w postaci św. Joachima znać oddźwięk figury św. Longina na filarze pod kopułą kościoła św. Piotra w Rzymie, wyrzeźbionej przez Berniniego, do którego szkoły należał Baltazar Fontana. Z osobą F-cza dałoby się jeszcze związać na podstawie stylu dwa anioły na szczycie ołtarza Chrystusa Cudownego w południowej nawie kościoła Mariackiego (1735) oraz anioła nad chórem muzycznym w kościele śś. Piotra i Pawła w Krakowie, a może i dwa ołtarzyki po bokach głównego ołtarza tego kościoła (około r. 1735). Prawdopodobnym jest też udział F-cza w dekoracji chóru muzycznego w kościele Cystersów w Jędrzejowie, gdzie konsole z posągami po bokach chóru podtrzymują dwa niemal takie same anioły, jak anioł pod spodem ambony u św. Anny w Krakowie, tylko w wykonaniu od niego słabsze. Być może, że je wykonał podług projektu F-cza, pracującego dla pobliskich Kielc, jakiś mniej biegły snycerz.

W świetle wspomnianych tu rzeźb zarysowuje się F. jako artysta mało oryginalny, pośredni epigon kierunku Berniniego, silnie zależny od Baltazara Fontany, z którym się jednak bezpośrednio nie zetknął. Przy słabej inwencji był biegłym technikiem, toteż jego utwory znacznie przewyższają przeciętny poziom współczesnej mu produkcji rzeźbiarskiej w Małopolsce. F. zmarł w Krakowie 9 VI 1741.

 

Liber perceptorum et expensorum pro ecclesia collegiata S. Annae Crac. cum connotatione benefactorum; curam fabricae eiusdem ecclesiae habente M. Martino Waleszyński (rkp Arch. Uniw. Jagiell. nr 319); Słown. Artystów Pol., II; Pamiętnik Sandomierski, poszyt I–IV, W. 1829, s. 73; Kosicki L., Wiadomość historyczna o kościele akademickim św. Anny w Krakowie (Programma popisów rocznych uczniów obydwóch oddziałów Liceum krakowskiego św. Anny i św. Barbary, Kr. 1833, s. 30–31); Sobieszczański F. M., Wiadomości historyczne o sztukach pięknych w dawnej Polsce, II, W. 1849, s. 294; Morelowski M., O trzech wiążących się grupach malarzy, rzeźbiarzy, snycerzy i innych artystów Polaków, szkoły krakowskiej XVIII i początku XIX wieku, i ich związkach z zagranicą (Prace KHS V, s. XXXV–XLI); Bochnak A., Rzeźby z XVIII wieku w Kielcach, Jędrzejowie i Zielonkach (Prace KHS V, s. XLIV–L).

Adam Bochnak

 

 

Powyższy tekst różni się w pewnych szczegółach od biogramu opublikowanego pierwotnie w Polskim Słowniku Biograficznym. Jest to wersja zaktualizowana, uwzględniająca opublikowane w późniejszych tomach PSB poprawki i uzupełnienia.    

 

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.